‘Fabrikanten hebben geen enkele invloed op de resultaten’

Frank Balfoort, Fietstest.nl

Zo werkt de fietstest

In 2023 laat Fietstest.nl in samenwerking met ADR Nieuwsmedia opnieuw een serie pas verschenen e-bikes testen door vrijwilligers uit het hele land, lezers van deze krant.


Sommigen doen mee uit nieuwsgierigheid en liefhebberij, anderen omdat ze zelf de aanschaf van een elektrische fiets overwegen. Vaak benadrukken zij het belangrijk te vinden dat producten die een zo grote rol spelen in het dagelijks leven, zoals fietsen, objectieve reviews krijgen. Een panellid: ,,Je moet er toch niet aan denken dat je alleen maar af kunt gaan op reclameslogans.’’

Hoe gaat het in z’n werk?

Voor deze publicatie van ADR Nieuwsmedia deden 172 testpersonen gedurende enkele weken 886 proefritten op een parcours dat Fietstest.nl uitzette in en om Vianen. Zij deden dat op e-bikes van 43 merken. De testers gaven de 83 modellen gemiddeld als eindcijfer een 7,7. Fietstest.nl liet de testers na elke proefrit online een serie vragen doorlopen en waarderingen uitdelen op uiteenlopende onderdelen.



Klik hier om verder te lezen.

Testpanelleden op de fiets

Beeld Pim Ras

Frank Balfoort van Fietstest.nl

Beeld Pim Ras

Elektrische toerfietsen boven €3000 

Flyer Gotour 7.10 / €5199

Het Zwitserse merk dat als degelijk bekendstaat, scoort hoog. Testers: zeer goed, zeer mooi, super, prima, gewoon heerlijk. ‘Vanaf de eerste trapbeweging al een goede indruk.’ Chique uitstraling, goed gebouwd. ‘Je voelt je één met deze fiets.’ Sommigen hadden bij deze topper een automatische traploze versnelling wel gepast gevonden. En ja, de prijs. 

Lees meer over de Flyer

TESTKEES

Deze Flyer is een state-of-the-art sportieve e-bike voor fietsvakanties. Hij is ook uitstekend geschikt voor onverharde bergpaden dankzij het stijve frame, de 60 mm brede banden, het grote bereik van de derailleurversnellingen, de zeer krachtige en felle ondersteuning van de Bosch Perfomanceline CX-motor en de soepel verende voorvork met luchtvering. De fiets is voorzien van remmen met antiblokkeersysteem (ABS) zoals in auto’s en op motoren. Daardoor kun je, ook in lastige afdalingen, altijd veilig en snel tot stilstand komen.

‘Je voelt je één met deze fiets’

Advanced Tour Pro / €4499

‘Een fijne geruisloze fiets. Makkelijk in de bediening en stabiel op de weg’, zo vat iemand samen wat veel gebruikers belangrijk vinden. Display geeft aanwijzingen voor schakelen, dat is een fijne eigenschap. Groot rijbereik, volgens de fabrikant: 120 km. Aan de zware kant, maar comfortabel. Ziet er sportief uit. Drie testers vinden de accu niet handig weggewerkt. 

Lees meer over de Advanced

TESTKEES

Goede, onderhoudsvrije allround fiets dankzij de Gates-tandriem, Nexus 5-versnellingsnaaf, ruime lage instap en krachtige Bosch performance line-motor van 75 Nm. De motor is voorzien van het Bosch smart-systeem. Daarmee kun je de motor koppelen met de flow app van Bosch. In de app kun je onder andere het karakter van de ondersteuning instellen naar je persoonlijke wensen en de fiets extra beveiligen tegen diefstal.

‘Fijne geruisloze fiets’

Gazelle Ultimate T10 HMB (€3799)

Scoort hoger dan Beste Koop, maar is wel een stuk minder duur. Kortom, testers zijn ook maar mensen. Prima fiets, prachtig afgewerkt, overzichtelijk. Kan ook op ruiger terrein uit de voeten dankzij de voorvering. Iemand had wel graag zadelvering gehad, ‘maar die kun je zelf toevoegen’.

Canyon Pathlite:ON SUV 8 ST    (€4699)

Mooie score. ‘Geeft een beetje crossmotorgevoel, lekker stoer.’ Behoorlijk brede banden (‘voor een toerfiets’), traploze versnelling, sportieve zit. Stabiele besturing, alles aan de fiets ‘straalt kwaliteit en degelijkheid uit’.

Cube Kathmandu Hybrid SLT 750  (€4499)

Derailleur met twaalf versnellingen voelt goed, wel onderhoudsgevoelig. ‘Complete fiets met fijne zithouding.’ Een ander zou juist graag meer rechtop zitten. Prettig rijden, makkelijke instap.

Kettler Quadriga Pro Belt Automatiq (€5199)

Erg wisselend, de commentaren. Iemand zegt: ‘Geweldig, ben verkocht, rijdt als een trein’, een ander: ‘Fietst goed, niks spectaculairs wat zijn prijs rechtvaardigt.’ Stuurt licht, display met veel mogelijkheden.

HNF-Nicolai    UD4 - All terrain    (€6149)

Stabiliteit is goed, frame aan de zware kant. Brede banden voor een verder mooi design; fietst vrij licht. De traploze naafversnelling roept als gebruikelijk wisselende reacties op. Comfortabel met goede ondersteuning. De prijs is een verhaal op zich.

Koga Vectro S20 (€4399)

Lijkt op een gewone fiets, wat je ook als voordeel kunt zien. Is verder oké, fietst lekker, maar misschien moet je hem meer als stadsfiets zien. De grenzen zijn sowieso vaag. Stabiel, voelt licht, en in tegenstelling tot veel andere e-bikes NIET ‘lomp en zwaar’.

BESV TR 1.1 (€4199) 

Licht wendbaar, besturing ‘vrij direct, kort en fel’. Lasnaden zijn tamelijk zichtbaar (4 op de 15); dat doet iets af aan de beleving, maar bij de actie maakt het weinig uit. ‘Stevige fiets voor een goed avontuurlijke rit.’

Amslod Eton (€3499)

‘Echt een confectiefiets, voor wie gewoon dagelijks van A naar B wil.’ Bedoelt: misschien niet zozeer een toerfiets. Wat kritiek op overgangen van de ondersteuning en op het schakelen. Stuurt makkelijk, afwerking is netjes, solide.

‘Op de ondersteuningsstand ‘auto’ kan je op deze fiets naar Tokio fietsen’

Lid van het testpanel

‘Niet schakelen, wat een luxe’

Mooi hoor, al die mensen die op een zonnige zaterdag e-bikes op de proef komen stellen. Dat dat kan! Ineke van de Kasteele uit Tholen (67) vindt ‘deze rode’ nog beter dan haar eigen e-bike thuis.

‘Deze rode’ is een HNF-Nicolai, een Duits merk, die in de categrorie toerfietsen in de middenmoot scoort, maar altijd nog meer dan voldoende. ,,De motor reageerde snel en ik hoefde niet te schakelen, wat een luxe.’’ Ook de onderhoudsvrije riem staat haar aan: haar eigen ketting heeft elke driekwart jaar onderhoud nodig. Een HNF-Nicolai aanschaffen? Lastig, je moet wel een dealer in de buurt hebben. En dan de prijs.

Voor Ineke is de e-bike vooral vrijheid. Bovendien kan ze nu gewoon samen met haar echtgenoot tochten maken. Hij heeft de veel betere conditie. De een op racefiets of mtb, zij op de Kalkhoff. ,,We doen soms trips in Zeeland van 60 à 70 kilometer. We denken ook aan meerdaagse tochten, in Duitsland of de Ardennen. Een uitkomst hoor, die e-bike.’’

‘Een uitkomst hoor, die e-bike’

Ineke van de Kasteele uit Tholen

Ineke van de Kasteele is wel gecharmeerd van ‘deze rode’.

Beeld Pim Ras

Zo werkt de fietstest

Vervolg verantwoording
Fietstest.nl verklaart dat het hierbij alle privacyregels zoals vastgelegd in de AVG in acht neemt; de verwerkersovereenkomst is desgewenst in te zien.


Een notaris controleert de procedure van Fietstest.nl en legt op grond van de resultaten in een akte de uitslagen vast. Deze is uitsluitend gebaseerd op de input van deelnemers. De akte is na te lezen op Fietstest.nl en de website van deze krant. Op Fietstest.nl zijn ook voor iedereen alle commentaren, waarderingen en cijfers van alle testers in te zien (als de testpersoon ermee akkoord is gegaan staan voornaam en portret erbij; zo niet, dan alleen de voornaam).


De selectie van de types: vooraf omschreef Fietstest.nl in overleg met de redactie van deze krant alle categorieën; de merken die deelnemen bepaalden aan de hand daarvan zelf welk model ze zouden inzetten. De categorieën: vouwfietsen, bakfietsen, lifestylefietsen, stadsfietsen, woon-werkfietsen, fatbikes en toerfietsen, allemaal elektrisch aangedreven. Sommige categorieën hebben onderverdelingen in prijsklasse. In elke subcategorie verdient één fiets het label Best Getest, wat wil zeggen dat hij de hoogste eindscore boekt. Het label Beste Koop gaat naar de fiets die het hoogst scoorde op het onderdeel ‘verhouding prijs/kwaliteit’.


De genoemde prijzen zijn adviesprijzen van de fabrikant; in de praktijk kunnen die afwijken. Bij alle modellen staat een kleine samenvatting van de reviews die panelleden schreven. Het is een ingekorte en globale weergave, die niet echt recht doet aan de uiteenlopende waardeoordelen van testpersonen. Als gezegd, de volledige reviews zijn in te zien op Fietstest.nl.


De fabrikanten, wier merknamen vaak ook voorkomen in andere in dit land bekende onafhankelijke fietstesten, betaalden alle per categorie hetzelfde bedrag voor deelname en kregen in ruil daarvoor de voor hen zo belangrijke ‘exposure’ voor hun product en een keurmerk van Fietstest.nl. Frank Balfoort van Fietstest.nl: ,,Fabrikanten hebben geen enkele invloed op de resultaten, de procedure is honderd procent onafhankelijk. Het testpanel is groot genoeg om een goede indicatie te geven van wat gebruikers van de nieuwste e-bikes vinden.’’

Lees hier het gehele proces-verbaal.